23 Mayıs 2013 Perşembe

SEN dili/ BEN dili

SEN dili/ BEN dili

Sen dili

Suçlama içerir ve diğer kişi doğal olarak kendini savunmaya çalışır. Dolayısıyla sonuç anlaşamama anlaşılamama, tartışma, kavgaya kadar gidebilir.
Suçlayıcıdır. Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir. Kişiye anlaşılmadığını hissettirir. Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir. Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur. Kişiyi incitir, kırar. Kişinin direnmesine, yani savunucu iletişime neden olur. Savunucu iletişim ise iletişimin içerik düzeyinden ilişki düzeyine geçmesine, ilişkinin bir savaş, bir kazanma sorununa dönüşmesine neden olacağı için iletişimin asıl amacına ulaşmasını engelleyecektir.

SEN ve BEN diline örnek vermek gerekirse;


---'Sen' dili:
Sen hatalısın! Çok yanlış davranıyorsun!
---'Ben' dili:
Senin bu davranışın beni incitti, üzüldüm!
---------------------------------------
---"Sen" dili:
Çok kabasın! Her zaman sözümü kesiyorsun!
---"Ben"dili:
Bir şey söylemeye başlayıp ta bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum.
----------------------------------------
---"Sen" dili:
- Kes şunu!! Çekiştirip durma kolumu!!
---"Ben" mesajı verin...
- Kolumun çekiştirilmesinden hoşlanmıyorum.
-----------------------------------------

---"Sen" dili
--- Baba: Her akşam aynı şey, tutturuyorsun oyun oynayalım diye! Benim yorgun olabileceğim hiç aklına gelmiyor değil mi? Yaramaz ve şımarık bir çocuk gibi davranıyorsun!

---"Ben" dili
- Baba: Bu akşam çok yorgun hissediyorum canım. İstersen oyun oynamayı başka bir akşama erteleyelim.
şeklinde ifade edilebilir.

Bahsettiğim bu 4 iletişim biçimi denenmiş ve sonuçları ortaya konulmuş iletişim biçimidir. Dilini yapıcı kullanan insanlar hem kendisi hem de diğer kişiler için yapıcı sonuçlar elde eder. Dili yıkıcı olarak kullanan insanların karşılaşacağı sonuç kavga, anlaşmazlık, ve huzursuzluktur.

Günlük hayatta yaptığımız bazı iletişim hataları olumsuz sonuçlar doğura
biliyor.Ne söylediğimiz kadar nasıl söylediğimiz de önemlidir.


Alıntı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder